Ajankohtaista

21.11.2016 9.06

Luovutus oli menestys

Luovuttaja-kampanja muistutti syksyllä elinluovutuskortista. Luovuttaja-logon suunnitteli Ivana Helsinki. Luovuttaja-kiertue jakoi tietoa neljällä paikkakunnalla. Luovuttaja-lähettiläät ja bloggaajat levittivät tietoa.

Kampanja herätti monet allekirjoittamaan elinluovutuskortin ja kertomaan tahtonsa läheisilleen. Kortteja jaettiin kuudessa viikossa uskomattomat 28 000 kappaletta. Elinluovutus-sovellusta älypuhelimeen ladattiin yli 13 000 kertaa.

Kampanja herätti myös pohtimaan elinluovutusta. Yleisin kommentti oli, että eihän korttia enää tarvita. Vai tarvitaanko?

– Lain mukaan jokainen on elinluovuttaja, jos ei ole sitä vastustanut. Luovuttajan oma tahto pyritään selvittämään, ja sitä kysytään omaisilta. Kysymykseen voi olla vaikea vastata, jos asiasta ei ole puhuttu kotona. Elinluovutuskortti kertoo tahdon selkeästi ja muistuttaa keskustelemaan asiasta läheisten kanssa elinaikana, elinluovutuskortin markkinoinnista vastaavan Munuais- ja maksaliiton viestintäpäällikkö Petri Inomaa muistuttaa.

Asiantuntijalääkäreiden mukaan kortti myös helpottaa ja nopeuttaa elinluovutustapahtumaa.

Munuais- ja maksaliiton teettämien gallupien mukaan vain alle puolet tietää läheisensä tahdon. Neljäsosa on allekirjoittanut elinluovutuskortin, vaikka valtaosa kannattaa elinluovutusta.

Luovuttaja-kampanjan lähettiläinä oli viisi rohkeaa julkisuuden henkilöä, jotka eivät ole luovuttaneet elämässä, mutta uskaltavat olla luovuttajia silloin, kun se johtaa hyvään: fitnessbloggaaja Janni Hussi, vapaaottelija Teemu Packalén, laulaja Kim Herold, radio- ja televisiojuontaja Tuija Pehkonen ja jääkiekkoilija Pekka Jormakka. Heidän yllään olevan Luovuttaja-paidan logon oli suunnitellut Ivana Helsinki.

Kiertueella oppilaitokset tekivät vuorovaikutteisen installaation Jväskylään, Tampereelle, Kuopioon ja Helsinkiin. Kampanja näkyi Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä hashtageilla #elinluovutuskortti ja #luovuttaja. Kampanjaan osallistui myös joukko suosittuja bloggaajia kertomalla oman luovuttaja-tarinaansa.

Kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Munuais- ja maksaliitossa viestintäpäällikkö Petri Inomaa ja sitä tekemässä oli viestintätoimisto Republic of Communications. Lähettiläät kuvasi Robert Lindström.

Elinluovutuskortti somessa
Facebook @kyllaelinluovutukselle
Instagram @elinluovutuskortti
Twitter @elinluovutus

logo julisteet


Palaa otsikoihin



musili

syke logo

STM_tukee_Veikkauksen_tuotoilla web